Wat doet een SEO Copywriter?

SEO Copywriter

SEO staat voor Search Engine Optimization en een Copywriter is in de basis een veredelde tekstschrijver. Voeg ze samen in de perfecte verhouding en je krijgt een SEO copywriter; een tekstschrijver die zijn teksten voorziet van een beetje magie, waardoor Google je grootste vriend wordt.

Dat is natuurlijk wat kort door de bocht, de tijd dat Google een goede tekstschrijver namelijk beloonde met een hogere ranking is inmiddels niet meer, hoe magisch die tekst ook mag zijn.

De concurrentie is hoog, dus zijn ook goed geschreven teksten gewoon niet goed genoeg. Een onderzoek uit 2019 toont aan dat slechts 0,78% van de Google bezoekers doorklikt naar de tweede zoekpagina, en laat dat precies de plek zijn waar jouw goede tekst te vinden is.

Precies om die reden kies je voor een SEO copywriter. Die weet namelijk exact hoe je zoekverkeer jouw kant op krijgt. Ga je toch liever zelf aan de slag, dan heb ik hieronder wat tips voor je verzameld.

Begin met een zoekwoordenonderzoek

Tja, zoekwoordenonderzoek is helaas meer dan alleen 51 punten met Scrabble. Het is namelijk waar ik ieder artikel mee begin, en waar eigenlijk iedere tekstschrijver mee zou moeten beginnen.

Misschien verkoop je keukendeurtjes en wil je de kracht van Google niet mislopen, dus laat je een blog schrijven over het vervangen van keukendeurtjes. Dat lijkt in eerste instantie de beste keus, het is namelijk een term waar meer dan 1000 keer per maand op wordt gezocht.

Toch is de concurrentie om te moorden, om nog even terug te grijpen naar die 0,78%: als er 1000 mensen zoeken op “keukendeurtjes vervangen” en jij staat met je blog op de tweede pagina, dan mag je er vanuit gaan dat er nog geen 8 mensen je blog gaan lezen.

Hoe je dat oplost? Door een zoekwoordenonderzoek. De zoekterm “keukendeuren vernieuwen” heeft bijvoorbeeld een stuk minder concurrentie. Hier wordt weliswaar 100 keer per maand op gezocht, maar het is een stuk makkelijker om in de top 3 te ranken op Google.

SEO Copywriter

Sta je op nummer 1 dan weet je volgens eerdergenoemde onderzoek zo’n 31,7% van de bezoekers te trekken, dat zijn dus omgerekend zo’n 31 bezoekers per maand. Zo weet je dus met een minder populaire zoekterm uiteindelijk meer bezoekers naar je website te trekken.

Een SEO-tekst is uniek

Daarmee bedoel ik niet dat ieder onderwerp uniek moet zijn, er zullen namelijk al best wat teksten zijn over het vernieuwen van keukendeuren. Het gaat met name om de content die je schrijft, zorg dat deze altijd uniek is.

Plagiaat wordt niet gewaardeerd en kan in extreme gevallen zelfs door Google worden bestraft. Om goed te ranken zul je unieke content moeten plaatsen, welke bij voorkeur net wat beter is dan de concurrentie.

SEO Copywriter

Optimaliseren maar…

Heb jij écht de allerbeste tekst geschreven maar kom je nog steeds niet voor in de top 3 van Google? Mogelijk zijn je teksten dan nog niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hoewel daar best wat bij komt kijken deel ik hieronder wat richtlijnen met je:

  • Gebruik te allen tijde één H1 kop.
  • Plaats je zoekwoord in deze H1 kop, bij voorkeur aan het begin.
  • Zorg dat jouw tekst uit minimaal 400 woorden bestaat.
  • Zorg dat de pagina snel laadt, optimaliseer afbeeldingen waar nodig.
  • Gebruik de alt-tags van je afbeeldingen om je zoekwoord in te plaatsen.
  • Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is, probeer je teksten een informeel karakter mee te geven.
  • Zorg voor een goede interne linkstructuur.

Heb je gewoonweg de tijd niet om je hiermee bezig te houden, of is schrijven niet jouw ding? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan doen we een (digitaal) kopje koffie en kan deze SEO-copywriter je misschien wel verder helpen.