Motorjournalist x Automotive Copywriter x Motorcycle Content Creator

Online vindbaarheid is belangrijk, zeker nu digitalisering ook binnen de motorbranche steeds meer geadopteerd wordt. Motorbladen sterven een langzame dood door de komst van een nieuwe generatie motorrijders, terwijl de oudere generatie motorjournalisten zich vastklampen aan hun oude manier van werken. Met QR Media spreek ik die nieuwe generatie aan, digitaal, en altijd met de juiste toon.

Ik zie mezelf graag als onderdeel van die nieuwe generatie, maar weet nog steeds niet welke titel nu het best bij me past. Ik heb de term motorjournalist altijd al een beetje vreemd gevonden. Misschien omdat ik een aversie heb tegen het woord journalist, of misschien omdat de term voor mij de lading niet dekt. Bij Automotive Copywriter moet ik echter alleen aan auto’s denken, al is dat natuurlijk niet terecht. Motorcycle Content Creator bekt wel lekker, en slaat eigenlijk de spijker op z’n kop. Ik doe immers meer dan teksten schrijven en zo’n deftige – uit het Engels afgeleide – functienaam past prima in het kader van vernieuwing, toch?

Toch bedeel ik mezelf alle drie die titels toe. Waarom? Simpel, online vindbaarheid is belangrijk, en laten zien dat ik te vinden ben is misschien wel de beste reclame die ik kan maken. Dus noem me motorjournalist, Automotive Copywriter, Motorcycle Content Creator of wat anders, maar neem vooral even contact met ons op als je benieuwd bent wat wij voor elkaar kunnen betekenen.  

Tekstschrijver of Copywriter: wat is het verschil?

De ene klant refereert naar ons als tekstschrijver, de ander geeft ons de titel copywriter, maar waarin verschillen deze begrippen eigenlijk? Een snelle check in de van Dale leert ons dat de term copywriter letterlijk tekstschrijver betekent, iets wat de verwarring omtrent de begrippen natuurlijk niet verbetert. In ons geval leveren we hetzelfde op: bizar goedgeschreven teksten, toch worden de begrippen op verschillende manieren gebruikt.  

Een copywriter mag volgens de van Dale dan wel een tekstschrijver zijn, de teksten die door copywriters worden opgeleverd zijn doorgaans geen standaard teksten. Een tekst van een copywriter is meestal bedoelt om de lezer aan te zetten tot actie, van het klikken op een link tot het aankopen van een product of dienst. Copywriters zijn dus in feite creatieve en commerciële tekstschrijvers. Daar komt bij dat copywriters zich bij webteksten in veel gevallen ook bezighouden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zo blijft de voor jou geschreven tekst altijd goed vindbaar.

Een tekstschrijver is een tekstschrijver, ja echt. Hoewel dat wat minder spannend klinkt zegt dat natuurlijk niks over de expertise van een tekstschrijver. Een tekstschrijver kan bijvoorbeeld een hele goede copywriter zijn, of (web)teksten schrijven die door een groot publiek met plezier worden gelezen. Ook heeft vrijwel iedere tekstschrijver zijn eigen expertise, zo specialiseren wij ons in de motorbranche.

Is het verschil bij ons belangrijk?

Het verschil tussen een copywriter of een tekstschrijver is wat ons betreft verwaarloosbaar, in de praktijk zul je zien dat er aardig wat overlap tussen de twee is. De ene term bekt wat lekkerder dan de ander, maar binnen de motorwereld doen we beide. Benieuwd wat wij als tekstschrijver of copywriter voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en we bespreken samen de mogelijkheden.