Wat doet een SEO Copywriter?

SEO staat voor Search Engine Optimization en een Copywriter is in de basis een veredelde tekstschrijver. Voeg ze samen in de perfecte verhouding en je krijgt een SEO copywriter; een tekstschrijver die zijn teksten voorziet van een beetje magie, waardoor Google je grootste vriend wordt.

Dat is natuurlijk wat kort door de bocht, de tijd dat Google een goede tekstschrijver namelijk beloonde met een hogere ranking is inmiddels niet meer, hoe magisch die tekst ook mag zijn.

De concurrentie is hoog, dus zijn ook goed geschreven teksten gewoon niet goed genoeg. Een onderzoek uit 2019 toont aan dat slechts 0,78% van de Google bezoekers doorklikt naar de tweede zoekpagina, en laat dat precies de plek zijn waar jouw goede tekst te vinden is.

Precies om die reden kies je voor een SEO copywriter. Die weet namelijk exact hoe je zoekverkeer jouw kant op krijgt. Ga je toch liever zelf aan de slag, dan heb ik hieronder wat tips voor je verzameld.

Begin met een zoekwoordenonderzoek

Tja, zoekwoordenonderzoek is helaas meer dan alleen 51 punten met Scrabble. Het is namelijk waar ik ieder artikel mee begin, en waar eigenlijk iedere tekstschrijver mee zou moeten beginnen.

Misschien verkoop je keukendeurtjes en wil je de kracht van Google niet mislopen, dus laat je een blog schrijven over het vervangen van keukendeurtjes. Dat lijkt in eerste instantie de beste keus, het is namelijk een term waar meer dan 1000 keer per maand op wordt gezocht.

Toch is de concurrentie om te moorden, om nog even terug te grijpen naar die 0,78%: als er 1000 mensen zoeken op “keukendeurtjes vervangen” en jij staat met je blog op de tweede pagina, dan mag je er vanuit gaan dat er nog geen 8 mensen je blog gaan lezen.

Hoe je dat oplost? Door een zoekwoordenonderzoek. De zoekterm “keukendeuren vernieuwen” heeft bijvoorbeeld een stuk minder concurrentie. Hier wordt weliswaar 100 keer per maand op gezocht, maar het is een stuk makkelijker om in de top 3 te ranken op Google.

SEO Copywriter

Sta je op nummer 1 dan weet je volgens eerdergenoemde onderzoek zo’n 31,7% van de bezoekers te trekken, dat zijn dus omgerekend zo’n 31 bezoekers per maand. Zo weet je dus met een minder populaire zoekterm uiteindelijk meer bezoekers naar je website te trekken.

Een SEO-tekst is uniek

Daarmee bedoel ik niet dat ieder onderwerp uniek moet zijn, er zullen namelijk al best wat teksten zijn over het vernieuwen van keukendeuren. Het gaat met name om de content die je schrijft, zorg dat deze altijd uniek is.

Plagiaat wordt niet gewaardeerd en kan in extreme gevallen zelfs door Google worden bestraft. Om goed te ranken zul je unieke content moeten plaatsen, welke bij voorkeur net wat beter is dan de concurrentie.

SEO Copywriter

Optimaliseren maar…

Heb jij écht de allerbeste tekst geschreven maar kom je nog steeds niet voor in de top 3 van Google? Mogelijk zijn je teksten dan nog niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hoewel daar best wat bij komt kijken deel ik hieronder wat richtlijnen met je:

  • Gebruik te allen tijde één H1 kop.
  • Plaats je zoekwoord in deze H1 kop, bij voorkeur aan het begin.
  • Zorg dat jouw tekst uit minimaal 400 woorden bestaat.
  • Zorg dat de pagina snel laadt, optimaliseer afbeeldingen waar nodig.
  • Gebruik de alt-tags van je afbeeldingen om je zoekwoord in te plaatsen.
  • Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is, probeer je teksten een informeel karakter mee te geven.
  • Zorg voor een goede interne linkstructuur.

Heb je gewoonweg de tijd niet om je hiermee bezig te houden, of is schrijven niet jouw ding? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan doen we een (digitaal) kopje koffie en kan deze SEO-copywriter je misschien wel verder helpen.

Motorjournalist x Automotive Copywriter x Motorcycle Content Creator

Online vindbaarheid is belangrijk, zeker nu digitalisering ook binnen de motorbranche steeds meer geadopteerd wordt. Motorbladen sterven een langzame dood door de komst van een nieuwe generatie motorrijders, terwijl de oudere generatie motorjournalisten zich vastklampt aan hun oude manier van werken. Met QR Media spreek ik die nieuwe generatie aan, digitaal, en altijd met de juiste toon.

Ik zie mezelf graag als onderdeel van die nieuwe generatie, maar weet nog steeds niet welke titel nu het best bij me past. Ik heb de term motorjournalist altijd al een beetje vreemd gevonden. Misschien omdat ik een aversie heb tegen het woord journalist, of misschien omdat de term voor mij de lading niet dekt. Bij Automotive Copywriter moet ik echter alleen aan auto’s denken, al is dat natuurlijk niet terecht. Motorcycle Content Creator bekt wel lekker, en slaat eigenlijk de spijker op z’n kop. Ik doe immers meer dan teksten schrijven en zo’n deftige – uit het Engels afgeleide – functienaam past prima in het kader van vernieuwing, toch?

Toch bedeel ik mezelf alle drie die titels toe. Waarom? Simpel, online vindbaarheid is belangrijk, en laten zien dat ik te vinden ben is misschien wel de beste reclame die ik kan maken. Dus noem me motorjournalist, Automotive Copywriter, Motorcycle Content Creator of wat anders, maar neem vooral even contact met ons op als je benieuwd bent wat wij voor elkaar kunnen betekenen.  

Tekstschrijver of Copywriter: wat is het verschil?

De ene klant refereert naar mij als tekstschrijver, de ander geeft me de titel copywriter, maar waarin verschillen deze begrippen eigenlijk? Een snelle check in de van Dale leert ons dat de term copywriter letterlijk tekstschrijver betekent, iets wat de verwarring omtrent de begrippen natuurlijk niet verbetert. In mijn geval lever ik hetzelfde op: bizar goedgeschreven teksten. Toch worden de begrippen op verschillende manieren gebruikt.  

Een copywriter mag volgens de van Dale dan wel een tekstschrijver zijn, de teksten die door copywriters worden opgeleverd zijn doorgaans geen standaard teksten. Een tekst van een copywriter is meestal bedoelt om de lezer aan te zetten tot actie, van het klikken op een link tot het aankopen van een product of dienst. Copywriters zijn dus in feite creatieve en commerciële tekstschrijvers. Daar komt bij dat copywriters zich bij webteksten in veel gevallen ook bezighouden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zo blijft de voor jou geschreven tekst altijd goed vindbaar.

Een tekstschrijver is een tekstschrijver, ja echt. Hoewel dat wat minder spannend klinkt zegt dat natuurlijk niks over de expertise van een tekstschrijver. Een tekstschrijver kan bijvoorbeeld een hele goede copywriter zijn, of (web)teksten schrijven die door een groot publiek met plezier worden gelezen. Ook heeft vrijwel iedere tekstschrijver zijn eigen expertise, zo specialiseer ik me in de motorbranche.

Het verschil is onbelangrijk

Het verschil tussen een copywriter of een tekstschrijver is wat mij betreft verwaarloosbaar, in de praktijk zul je zien dat er een aardige overlap tussen de twee is. De ene term bekt wat lekkerder dan de ander, maar binnen de motorbranche doe ik beide. Benieuwd wat ik als tekstschrijver of copywriter voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact op en we bespreken samen de mogelijkheden.